Tijekom ljetnog semestra održat će se interdisciplinarna tribina za sve profesore i studente Katoličkoga bogoslovnoga fakulteta. Tribina povezuje glazbu, likovnost, arhitekturu i liturgiku trima predavanjima istaknutih stručnjaka s tih područja.
Predavanja:
Tema: Broj/znak/riječ ili Biblija u glazbi
red. prof. art. Mario Penzar s Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu
20. ožujka 2015. u 16 sati
Tijekom tisućljeća brojevi nisu bili tek puka oznaka za kvantum ili opisi ovozemaljskih dimenzija. Onima koji su stvarali umjetnost bilo je jasno da je broj zapravo ideogram. Mnogi jezici u tijesnu vezu dovode slovo i broj, a u nekima je "govoriti" i "brojiti" vrlo slično (zahlen - brojiti i erzahlen - pričati). Biblija je uistinu u cijelosti knjiga brojeva - to nije samo jedno njeno poglavlje. Stoga će ovo predavanje pokušati potpuno opisati značenje pojma stylus phantasticus i približiti spekulativne barokne teorije nama, ljudima 21. stoljeća, kako bismo postali svjesni zaboravljenoga blaga koje, na svu sreću, nije izgubljeno.
Tema: Mjera, red i obred u svjetlu liturgijske estetike
prof. dr. sc. Ante Crnčević s Katoličkoga bogoslovnoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
7. svibnja 2015. u 16 sati
U izlaganju se razmatra obred u svojem ustroju, satkan od božansko-ljudskih (o)mjera koji grade temelj liturgijskoj estetici. Otajstvena (božanska) potka obreda daje razložnost i smisao mjerama, omjerima i simbolizmu broja, koji se očituju u liturgijskoj arhitekturi, umjetnosti i glazbi, stvarajući nove kodove estetskoga. Uspostavljajući dijalog teologije s poviješću umjetnosti, otvara se put za cjelovitije i jasnije čitanje liturgijske arhitekture i umjetnosti. U izlaganju se navode primjeri zlatnoga reza iz kršćanske arhitekture, s posebnim osvrtom na simbolizam svjetla i njegovu ulogu u oblikovanju obreda i vremena (blagdana).
Tema: Proporcijska povezanost glazbe i arhitekture
mr. sc. Sanja Kiš-Žuvela s Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu
7. svibnja 2015. u 16 sati
U izlaganju će se predstaviti najvažnija proporcijska načela u glazbenoj i oblikovnoj umjetnosti. Posebno mjesto među njima još od antičkih vremena zauzima harmonijski sustav proporcija, zasnovan na omjerima i razmjerima povezanima s glazbenim konsonancama. Njihov će se značaj razmotriti na odabranim primjerima iz hrvatskoga i svjetskoga graditeljstva. Drugu univerzalnu proporciju također baštinimo iz razdoblja klasične antike: riječ je o zlatnome rezu koji je svoju renesansu doživio u umjetnosti druge polovice 20. stoljeća i otada je intenzivno prisutan u prostornim i vremenskim oblikovnim kanonima. Izlaganje će biti zaključeno primjerima glazbe i arhitekture naših suvremenika.