Akademsko čitanje i pisanje osnovne su akademske vještine potrebne za uspješno usvajanje i obradu sadržaja na visokoškolskoj razini, a temelje se na kritičkom mišljenju.
Akademsko čitanje odnosi se na kritičko promišljanje o pročitanom tekstu i na analizu argumenata koje je autor iznio. Stoga osnovna svrha akademskog čitanja nije samo potraga za tekstualnim obavijestima, već uključuje razumijevanje autorova načina razmišljanja i interpretaciju ponuđenih činjenica. Prije samog kritičkog čitanja, čitatelj obično upotrebljava opće strategije čitanja poput brzog pregledavanja sadržaja (skimming) s ciljem razumijevanja glavnih ideja u tekstu a kako bi odlučio na što usmjeriti svoju pozornost.
Evo nekoliko bitnih sastavnica akademskog čitanja:
Akademsko pisanje uključuje pisanu raspravu o određenoj temi i povezano je s akademskim čitanjem. U svom tekstu autor zauzima stav o nekom pitanju, a svoje argumente potkrjepljuje dokazima pri čemu posebnu pozornost treba obratiti na jasnoću i preciznost izražavanja. Priprema za akademsko pisanje su čitanje i analiza odgovarajućih stručnih tekstova.
Uobičajene faze akademskog pisanja su sljedeće:
Pri uvježbavanju kritičkog čitanja u nastavi vrlo važnu ulogu ima i nastavnik. Osim što može stvoriti ozračje aktivnog čitanja koje potiče studente na kritičko promišljanje o tekstu, kroz različite aktivnosti i zadatke te poučavanjem prikladnih tehnika treba ih potaknuti na dublje procesiranje obavijesti u tekstu. Navedene tehnike obično uključuju vođenje bilješki tijekom čitanja, označavanje dijelova teksta, postavljanje pitanja o tekstu, izrada kognitivne mape teksta, izrada sažetka ili vođenje dnevnika čitanja. Sve navedene aktivnosti, naravno, mogu biti ishodište za raspravu ili podloga za akademsko pisanje.
Treba dodati da postoji više vrsta tekstova koji mogu nastati akademskim pristupom pisanju, primjerice eseji, znanstveni ili stručni radovi, izvješća o praktičnom radu, osvrti na knjige, prijedlozi istraživanja, posteri i drugi. Vrsta teksta usko je povezana i s temom o kojoj se piše, a zadaća je nastavnika upoznati studente kako s općim načelima akademskog pisanja tako i s posebnostima pojedinih vrsta. Pritom im svakako treba u dovoljnoj mjeri omogućiti uvježbavanje pisanja pojedinih vrsta tekstova.
Najzahtjevnijom vrstom pisanja smatra se tzv. argumentirano kritičko pisanje. U takvim tekstovima autor pokazuje da vlada određenom temom, ali i da ima vlastiti kritički stav prema odabranim pitanjima. Autor postavlja tezu koju u glavnom dijelu rada nastoji argumentirano braniti.
Pripremila Andrea Beata Jelić