Pojam Bolonjski proces podrazumijeva reformu visokog obrazovanja u kojoj danas sudjeluje 46 europskih zemalja. Cilj je tog procesa povećati konkurentnost i kvalitetu europskog visokog obrazovanja u odnosu na ostale razvijene zemlje. To se želi postići stvaranjem jedinstvenog europskog visokoobrazovnog prostora (European Higher Education Area – EHEA). Bolonjski proces počinje donošenjem Bolonjske deklaracije u rujnu 1999. u Bolonji na sastanku ministara 29 europskih zemalja. Tim je povodom objavljena Bolonjska deklaracija koja postavlja temeljne ciljeve Bolonjskoga procesa.
Ciljevi Bolonjske deklaracije jesu:
Nakon usvajanja Bolonjske deklaracije slijede ministarske konferencije u:
Na tim se konferencijama gornjim ciljevima dodaju i neki novi:
S obzirom na to da reforma europskoga visokog obrazovanja ima snažan utjecaj na druge dijelove svijeta, ministri su usvojili Strategiju o EHEA u globalnom prostoru (Strategy for the EHEA in a global setting, 2007).
Hrvatska je potpisala Bolonjsku deklaraciju na ministarskoj konferenciji 2001., a
2003. donijet je Zakon o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju koji počiva na bolonjskim načelima. Godine 2005./2006. studijskih programi usklađeni su s ciljevima Bolonjske deklaracije te je upisana prva generacija studenata u novi sustav visokog obrazovanja.
Implementacija ciljeva Bolonjske deklaracije završena je službeno 2010. godine no proces intenzivnog zajedničkog unapređivanja visokog obrazovanja u Europi nastavlja se do 2020 pod nazivom Bologna after Bologna. Smjernice razvoja visokog obrazovanja do 2020 izložene su u dokumentu The EU and the Bologna Process shared goals, shared commitments (2012).
Pripremila Vera Turković
Pregled ključnih događaja i dokumenata vezanih uz Bolonjski proces
do 2010
www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/documents/index.htm
2010 i dalje
ec.europa.eu/education/higher-education/bologna_en.htm
Glavni međunarodni akteri u visokom obrazovanju