Medije i tehnologiju koristimo u svakodnevnom životu. Njihova uloga u obrazovanju je vrlo važna jer pravilan način njihova korištenja unaprjeđuje kvalitetu obrazovanja, odnosno učenja i poučavanja i samim tim omogućava bolje ishode učenja. Međutim, svatko od nas ima svoje viđenje značenja tih riječi stoga je potrebno pobliže objasniti njihovo značenje.
Medije definiramo kao sredstvo komunikacije ili suvremeno sredstvo za prenošenje informacija (novine, radio, TV, Internet i sl.). Prema Zakonu o medijima iz 2003. godine mediji su: novine i drugi tisak, radijski i televizijski programi, programi novinskih agencija, elektroničke publikacije, teletekst i ostali oblici dnevnog ili periodičnog objavljivanja urednički oblikovanih programskih sadržaja prijenosom zapisa, glasa, zvuka ili slike.
Tehnologija je čest termin u svakodnevnom životu i najčešće asocira na određene postupke, procedure i aktivnosti koje su međusobno povezane uzročno-posljedičnim vezama. Pod tehnologijom navodimo: učionice, knjige, kazalište, kino, kablove, satelite, televizijske monitore, softver i mreža.
Tehnologije su fizičke stvari i same kao takve ne komuniciraju dok su mediji sredstva komunikacije. Iako se obično smatra da će mediji koristiti tehnologiju kao način prijenosa i komunikacije, oni ne moraju nužno biti povezani s nekom od tehnologija.
Učenje putem računala nije isto kao učenje iz knjige ili na predavanju. Rezultat koji postižemo (stjecanje znanja) je isti, ali oblici učenja su različiti. Više različitih načina stjecanja znanja vodi k boljem razumijevanju. Učenje s pomoću tehnologije nije nužno bolje ili lošije od nastave u učionici, ali je drugačije, i kada to prihvatimo, dolazi do promjene načina gledanja na tehnologiju u učenju. Pri izradi nastavnoga programa u kojem će se koristiti novi mediji i tehnologija potrebno je razmišljati o tome kako iskoristiti potencijale medija te kada i u koju svrhu koristiti tehnologiju da bi se postigli najbolji ishodi učenja. Stoga je pri odabiru medija vrlo važno znati koje su njegove osobine, zatim koje ishode učenja želimo postići te imati predodžbu o tome kako mediji mogu poboljšati te ishode učenja.
Jedan od razloga zašto obrazovne tehnologije često ne daju željeni rezultat jest taj što nastavnici kopiraju način rada u učionici na nove medije. No korištenje tehnologija u nastavi zahtjeva drugačije promišljanje i definiranje. Nove tehnologije potiču nas da radimo stvari drugačije nego što ih inače radimo, što ujedno predstavlja i rizik, jer to znači raditi nešto novo s nesigurnim/nepoznatim ishodom. No, ne treba zaboraviti i na to da korisnik (nastavnik, student) treba naučiti nove načine interpretacije medija.
Nove bi tehnologije trebalo procjenjivati prema tome kako rade te koliko su korisne u nastavi. Stoga je vrlo važno poznavati razlike između medija u predstavljanju, prijenosu i pohrani znanja.
Pet dominantnih medija u obrazovanju (prema Batesu i Poolu) jesu:
S iznimkom klasične nastave svi ostali mediji mogu biti prenošeni različitim tehnologijama. Navodimo, također, i podjelu tehnologija u obrazovanju:
Tablica 1: Podjela tehnologija (Bates i Poole, 2003)
Tehnologije | ||||
Emitiranje (jednosmjerno) | Komunikacija (dvosmjerno) | |||
Mediji | Sinkronno | Asinkrono | Sinkrono | Asinkrono |
klasična nastava | predavanja | bilješke s predavanja | seminari | |
tekst | knjige | SMS poruke | pošta | |
audio | radio | audiokazete | podrška telefonom audiokonferencije | glasovna pošta |
video | televizija | videokazete | videokonferencije | |
digitalna multimedija | audio i video emitiranje | internetske stranice CD-ROM mediji DVD objekti učenja multimedijski zapisi | chat web-konferencije | e-mail diskusijski forumi |
Stoga se sama po sebi nameću tri osnovna pitanja kada se govori o tehnologiji u obrazovanju:
Pojava Interneta prirodan je napredak u evoluciji tehnologije za korištenje u klasičnoj nastavi i obrazovanju na daljinu. Na kraju treba prepoznati da tehnologija omogućava nastavnicima da rade stvari koje nisu bile moguće u tradicionalnoj nastavi. Vjerojatno najveći izazov nastavnicima u korištenju tehnologije jest kreativno razmišljanje o tome kako koristiti tehnologiju za učenje i poučavanje, odnosno:
Važno je pomno proučiti različite načine na koje mediji prezentiraju, pohranjuju i prenose znanje. Različite tehnologije znatno se razlikuju po svojim ključnim strukturalnim osobinama koje su potencijalno važne za obrazovne svrhe. Važno je analizirati temelje i ograničenja različitih medija, njihovu prikladnost za različite nastavne kontekste te njihov utjecaj na organizaciju i vrednovanje učenja.
Pripremila Sandra Kučina Softić